PROJEKT INNOWACJI PEDAGOGICZNEJ
Nowoczesna szkoła powinna uczyć twórczego rozwiązywania problemów, budowania kompetencji językowych i społecznych oraz przygotować młodzież do mierzenia się
z wymaganiami rynku pracy, na którym zapotrzebowanie na pracowników posiadających umiejętności programowania wzrasta z roku na rok. Jak wynika z wielu raportów, poszukiwani są nie tylko absolwenci szkół wyższych o profilach technicznych, brakuje też wykwalifikowanych absolwentów szkół zawodowych. Nikt nie potrzebuje już ślusarza czy tokarza z przysłowiowym pilnikiem w ręku, ale pracownika, który odpowiednio będzie potrafił zaprogramować maszyny i automaty, które są w dzisiejszych czasach wszechobecne. Większość tzw. zawodów przyszłości powiązanych jest ściśle z informatyką i matematyką.
W związku z powyższym, istnieje potrzeba rozwoju młodzieży, już na etapie gimnazjalnym, w kierunkach zdefiniowanych, jako najbardziej pożądane na rynku pracy. Nie jest też tajemnicą, że młodzież z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim, która kształci się w naszej szkole, ze względu na obniżone możliwości intelektualne, potrzebuje znacznie więcej czasu na opanowanie podstaw programowania, niż ich rówieśnicy z normą intelektualną. Mają też relatywnie mniejsze szanse edukacyjne i są w większym stopniu zagrożone wykluczeniem społecznym.
Stąd też zrodził się pomysł zorganizowania dla naszych uczniów dodatkowych zajęć, podczas których, przy zastosowaniu nowoczesnych i atrakcyjnych pomocy dydaktycznych, będą mogli samodzielnie zmierzyć się z problemami matematycznymi czy informatycznymi, niespotykanymi dotąd w szkole na tradycyjnych lekcjach.
Innowacyjność projektu to przede wszystkim nowoczesny sposób prowadzenia zajęć, nastawiony na praktyczny charakter zdobywania wiedzy oraz zwiększenie aktywności własnej uczniów poprzez silne zaangażowanie ich w proces edukacyjny.
Jako wartość w zakresie innowacji wskazać można także wprowadzenie nauczania w gimnazjum treści z dziedzin takich, jak: robotyka, mechanika, elektronika, czy programowanie. Elementem innowacji jest także zastosowanie nowoczesnych narzędzi Lego Education, jakimi są klocki konstrukcyjne WeDo, wykorzystywane m.in. do własnoręcznej budowy robota. Program wpisuje się w założenia podstawy programowej, zwracającej szczególną uwagę na odejście od wiedzy encyklopedycznej i położenie nacisku na kształtowanie umiejętności - zarówno prostych, jak i złożonych, w tym umiejętności myślenia naukowego.
Zajęcia prowadzone będą w formie warsztatów, podczas których uczniowie pracować będą w zespołach dwuosobowych.
Podstawowe metody stosowane na zajęciach to:
Innowacyjność metod prowadzenia zajęć polegać będzie przede wszystkim na zastosowaniu koncepcji edukacyjnej „4C” opracowanej przez LEGO Education. Zajęcia przebiegać będą według poniższego schematu:
Badanie efektów zakładanych w procesie innowacji przebiegać będzie po zakończeniu zajęć przez grupę.
Przedmiotem badań będzie:
Sposoby ewaluacji: